Zasada "zero defektów" - Philip Crosby


Zasada "zero defektów" została sformułowana przez Philipa Crosby`ego na początku lat sześćdziesiątych XX w. gdy był on członkiem zespołu pracującego nad projektem budowy pocisków Pershing w Martin Corporation. 

Koncepcja "zero defektów" jest częścią uniwersalnego narzędzia, które może być wykorzystywane przez każdą organizację. To narzędzie Crosby określił mianem "czterech pewniaków".

  1. Jakość to zgodność z oczekiwanymi klienta, a nie doskonałość wykonania
  2. Należy tworzyć system zapewnienia jakości poprzez eliminowanie przyczyn błędów a nie usuwanie skutków
  3. Standard jakości oznacza zero defektów, a nie poziom dopuszczalny
  4. Miarą jakości jest cena niezgodności ze specyfikacją, a nie wskaźniki

Zasada "zero błędów" jest ściśle powiązana z zasadami: ciągłego doskonalenia oraz pracy zespołowej. Najważniejszym elementem niezbędnym do wykorzystywania tej zasady jest stworzenie odpowiedniego systemu w przedsiębiorstwie, który umożliwia łatwe komunikowanie się pracowników z przełożonymi, a także między sobą, co umożliwiłoby odpowiednią identyfikację niezgodności i przyczyn ich występowania oraz formułowanie zasad udoskonaleń procesów i wyrobów.

Crosby był przeciwnikiem ustalania dopuszczalnego poziomu niezgodności. Jedyny akceptowany poziom jakości to "zero defektów". W przypadku, gdy poziom niezgodności przekracza zero, należy bezwzględnie podjąć działania usprawniające. Koncepcja "zero defektów" nie jest akceptowana przez wielu praktyków, ponieważ sprowadza się do wyznaczenia celów, których realizacja jest niemożliwa 

Wiktoria
Autor
Tomasz Dańda