Kaizen (z jap. "kai" - zmiana, "zen" - dobry, czyli ciągłe doskonalenie) jest to filozofia wywodząca się z japońskiej kultury i praktyki zarządzania, którą można scharakteryzować jako:
Stosowanie filozofii kaizen koncentruje się na ciągłym doskonaleniu wyrobów, procesów zachodzących w organizacji. Jednak sama nazwa "ciągłe doskonalenie" nie oddaje w pełni sensu tego określenia. Jest to długotrwałe doskonalenie krok po kroku, każdego dnia, dokonywane przez każdego pracownika, począwszy od kadry kierowniczej a skończywszy na pracownikach szeregowych. Wymaga to włączenia procesu myślowego na każdym etapie produkcji. Ponadto jest odpowiedzią na zautomatyzowane tradycyjne podejście do produkcji masowej, które eliminuje potrzebę świadomej oceny wykonywanego zadania.
Proces kaizen obejmuje:
Filozofię kaizen określa 10 zasad:
Rola kierownictwa sprowadza się do wspomagania pracowników w procesie poszukiwania problemów i sugerowania rozwiązań. Dzięki delegowaniu uprawnień i odpowiedzialności zwiększa się stopień zaangażowania pracowników w sprawy organizacji.