TQM
TQM to skrót z określenia Total Quality Management, co oznacza kompleksowe zarządzanie jakością, zwane również zarządzaniem przez jakość. Na ten temat powstało mnóstwo publikacji , zarówno zagranicznych, jak i krajowych wydawnictw. Temat dość popularny, będący zupełnym wierzchołkiem możliwości zarządzania przedsiębiorstwem. Okazuje się, że zarządzanie jakością w organizacji jest zbyt ważną kwestią, aby pozostawić ją jedynie kontrolerom jakości.
Geneza TQM sięga lat czterdziestych ubiegłego stulecia, kiedy to powołano Związek Japońskich Naukowców i Inżynierów, mający na celu zwiększenie efektywności japońskich przedsiębiorstw. O współpracę zapytano również amerykańskich ekspertów W. E. Deminga oraz J. M. Jurana, których nowatorskie poglądy w zakresie jakości nie wzbudziły zainteresowania w Stanach Zjednoczonych. Wiedza i zaangażowanie wspomnianych ekspertów stały się podstawą tworzenia i rozumienia nowej koncepcji jakości i jej znaczenia w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Na przestrzeni czasu podejście do problemów zarządzania jakością uległo przeobrażeniu, do zagadnień kontroli dołączyły także kwestie zapewnienia jakości (lata 60. i 70.) oraz jakości totalnej (lata 80. i 90.).
Starając się zrozumieć definicję TQM, warto się zapoznać z jej kilkoma wersjami. Według British Quality Association TQM to filozofia zarządzania przedsiębiorstwem, w której potrzeby klienta oraz cele przedsiębiorstwa są nierozłączne. Rozwój standardów jakości często ma swe pochodzenie w organizacjach wojskowych, stąd dostępna jest definicja Ministerstwa Obrony USA: „TQM to filozofia organizacji wyposażona w zespół przewodnich reguł zakładających ciągłe jej ulepszanie. W zarządzaniu przez jakość mają zastosowanie wszelkie skuteczne metody wpływające na ulepszania produktów i usług dostarczanych przez organizacje, na poprawę efektywności wszelkich procesów w organizacji, dla podnoszenia poziomu spełniania wymagań klientów, zarówno w chwili obecnej, jak i w przyszłości. Mają tu zastosowanie tradycyjne metody nauk społecznych oraz metody ilościowe". Natomiast definicja podana w brytyjskiej księdze standardów głosi, że zarządzanie przez jakość to „filozofia zarządzania wsparta zaangażowaniem w organizacji zdobyczy nauk technicznych i społecznych w celu osiągania jej zamierzeń w sposób jak najbardziej efektywny". Analiza wspomnianych i kolejnych definicji TQM w literaturze pozwala wyciągnąć wnioski, że istotą tej filozofii jest kilka następujących elementów:
TQM znacznie wykracza poza standardowy obszar zarządzania jakością, w którym dominuje kontrola jakości na końcowym etapie wytwarzania produktu, stając się tym samym filozofią zarządzania. Doskonaleniu podlegają nie tylko procesy produkcyjne, ale i wspomagające, których sposób funkcjonowania również wpływa na jakość końcową wyrobu oraz koszty jego wytworzenia.
W niektórych polskich przedsiębiorstwach promowany jest tzw. kodeks 5K najważniejszych elementów TQM, mowa o:
Szeroki zakres tematyczny oraz stosunkowo krótka historia zagadnienia Total Quality Management zachęciły wiele światowych koncernów do opracowania własnych wytycznych oraz „instrukcji obsługi" TQM w przedsiębiorstwie.
Jeden z koncernów podaje następujące główne wytyczne TQM:
Po przyjrzeniu się tym zasadom można stwierdzić, że niewiele różnią się one od podstawowych, ogólnie sformułowanych ośmiu zasad zarządzania jakością. Pytanie zatem brzmi: jak osiągnąć zadowolenie klienta przy jednoczesnym utrzymaniu dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa? Szukając odpowiedzi na to pytanie, warto zapoznać się z koncepcją innego światowego koncernu, który opracował i wdrożył system zwany ACETM (Achiering Competitve Excellenc - Total Management, będący metodologią Osiągania Konkurencyjnej Doskonałości. Metoda ta obejmuje łączne stosowanie 10 narzędzi, których skuteczne działanie tworzy warunki konkurencyjności przedsiębiorstwa:
1. System 5S (polskie odpowiedniki to selekcja, systematyka, sprzątanie, schludność i samokontrola) ze szczególnym uwzględnieniem wizualizacji miejsca pracy.
Przykład: każde stanowisko pracy ma swój komplet niezbędnych narzędzi oraz przyborów do utrzymania stanowiska w czystości.
2. Redukcja czasu przezbrajania maszyn, wzorowana na japońskiej metodzie SMED (Single Minute Change of Die), jako sposób na eliminację wąskich gardeł procesów.
Przykład: uporządkowana szafka z podpisanymi zmiennymi końcówkami do urządzenia obrabiającego drewno.
3. TPM (Total Productive Maintenance), czyli produktywne utrzymanie maszyn dla zmniejszenia marnotrawstwa poprzez skuteczne zarządzanie parkiem maszynowym oraz w celu zwiększenia niezawodności maszyn.
Przykład: okresowe przeglądy urządzeń, ich dokładności, bez czekania na awarię.
4. Redukowanie działań w procesie produkcyjnym nieprzynoszących wartości dla klienta, standaryzacja i optymalizacja działań, wszystko po to, aby uniknąć zbędnych kosztów.
Przykład: wyposażenie wszystkich stanowisk pakujących wyroby w elektroniczne wkrętarki, w celu zredukowania czasu potrzebnego operatorowi na znalezienie jedynej w zakładzie wkrętarki.
5. Systematyczne rozwiązywanie problemów jakościowych w komórkach, praca zespołowa w ramach zidentyfikowania problemu i jego rozwiązania, pomocny może się okazać arkusz procesu kliniki jakości (QCPC).
Przykład: w przypadku zgłoszenia przez operatora problemów z montażem zwołane jest krótkie spotkanie brygadzisty, projektanta i kierownika projektu w celu stwierdzenia źródła problemu, omówienia propozycji jego rozwiązania oraz sposobu wdrożenia.
6. Rzeczywiste wdrażanie działań korygujących i zapobiegawczych, sprawdzanie ich skuteczności (RCCA).
Przykład: aby uniknąć niezgodności (przebarwień), w ramach działań korygujących zaproponowano inny sposób składowania desek do produkcji krzeseł. W celu sprawdzenia skuteczności podjętego rozwiązania kolejnych kilka partii półwyrobów (drewnianych profili, z których składa się krzesła) podlega szczegółowej stuprocentowej kontroli na okoliczność pojawienia się wcześniej zauważonych przebarwień.
7. Analiza zwrotna rynku (MFA), polegająca na zidentyfikowaniu klientów i ich potrzeb oraz na przełożeniu wymagań klientów na parametry techniczne (QFD).
Przykład: klient kupujący mieszkanie oczekuje niskich kosztów jego utrzymania, w tym również kosztów ogrzewania zimą, co powinno się przełożyć na użycie w projekcie budynku odpowiednich metod jego ocieplenia (izolacji).
8. Zapobieganie błędom w produkcji poprzez stosowanie prostych, warsztatowych rozwiązań (poka-yoke), wstrzymywanie produkcji w momencie stwierdzenia poważnej niezgodności do czasu rozwiązania problemu.
Przykład: fotokomórka blokująca maszynę w przypadku nieprawidłowego wykonania operacji, dostarczanie na stanowisko pełnych kompletów do zmontowania (posiadania choćby jednego nieużytego elementu po zmontowaniu sygnalizuje nieprawidłowość).
9. Walidacja procesów, a więc ich identyfikacja, pomiary, analiza, optymalizacja, ustalenie planów kontroli oraz wewnętrznej standaryzacji.
Przykład: sprawdzenie czasu montażu jednego krzesła trzema różnymi metodami, porównanie czasów i jakości wykonania, wybranie najlepszej metody, wykonanie instrukcji montażowej ze zdjęciami oraz umieszczenie jej na stanowisku pracy.
10. Mapowanie procesów, wizualizowanie powiązań między nimi, standaryzacja usprawnień, zarządzanie procesami.
Przykład: mapa procesów wytworzenia wyrobu gotowego ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia czasu potrzebnego na operacje logistyczne w celu uświadomienia magazynierom znaczenia ich wkładu w funkcjonowanie procesów.
W skrócie stosowanie metod TQM oznacza dla przedsiębiorstwa redukcję niepotrzebnych kosztów, przez co zwiększają się szanse na spełnienie wymagań klienta oraz inwestowanie w rozwój firmy.
Źródła:
Drummond H., The Quality Movement. What Total Quality Management is Really All About!, Kogan Page Ltd, Liverpool 1992.
Karaszewski R., TQM teoria i praktyka, TNOiK, Toruń 2001.
Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa 2008.
Walczak M, Wodecka - Hyjek A., Wykorzystanie technik poka-yoke przy wdrażaniu metody Six Sigma, „Problemy jakości", 2006, 1, s. 13-17.