Certyfikacja to proces poświadczenia przez jednostkę certyfikującą, iż funkcjonujący w przedsiębiorstwie system zarządzania jakością jest zgodny z wymaganiami stosownej normy i skutecznie wdrożony. Za skutecznie wdrożony system uważa się funkcjonowanie pięciu elementów, które są podstawą budowy każdego procesu: system zarządzania jakością, odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie zasobami, realizacja wyrobu oraz pomiar, analiza i doskonalenie systemu. Niespełnienie któregokolwiek z wymagań jest podstawą do stwierdzenia niezgodności, co skutkować może odmową wydania certyfikatu lub, w przypadku mało istotnych niezgodności, zaleceniem wykonania działań korygujących.
Proces certyfikacji, według Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji, wygląda następująco:
Termin przeprowadzenia auditu certyfikującego, zwanego również auditem trzeciej strony, ustalany jest między auditorem wiodącym jednostki certyfikującej a auditowanym przedsiębiorstwem. Audit certyfikujący może być poprzedzony auditem wstępnym, którego celem jest sprawdzenie dokumentacji oraz jej praktycznego zastosowania. W przypadku pomyślnego wyniku auditu wstępnego może on być przekwalifikowany na audit certyfikujący (niektóre jednostki certyfikujące proponują odwrotną kolejność - jeśli audit certyfikujący wypadnie niepomyślnie to może nastąpić jego przekwalifikowanie w audit wstępny).
W ciągu pierwszych dwóch lat od wydania certyfikatu nadzór nad systemem oznacza audity sprawdzające, przeprowadzane przez jednostkę certyfikującą z różną częstotliwością, zależnie od warunków umowy. Audit recertyfikujący, zwany również odnawiającym, przeprowadzany jest po trzecim roku od nadania certyfikatu.
Źródła:
[1]www.pcbc.gov.pl
[2]S. Ziółkowski, Systemy zarządzania jakością w małych i średnich firmach, WNT, Warszawa 2007