1. PO PROSTU TO ZRÓB!
Jak efektywne jest dziś Twoje zarządzanie czasem? – Analiza własnej efektywności pracy.
2. WIZJA A CODZIENNE PRACA CODZIENNA I PRIORYTETY:
Organizacja efektywnego tygodnia pracy - praca z kalendarzem,
Planowanie w miejscu pracy,
Wyznaczenie celów (proces wytyczania celów i priorytetów – macierz Eisenhowera),
Empowerment - umiejętność „zarażania” wizją zespołu i skuteczne dzielenie się odpowiedzialnością,
Wspólna interpretacja tych samych pojęć,
Zasady zarządzania priorytetami.
3. ZNACZENIE CZASU W PRACY - PO CO ZARZĄDZAĆ CZASEM?
Czas jako źródło sukcesu lub porażki,
Indywidualne znaczenie czasu,
Sporządzanie budżetu czasu - na co zużywamy nasz czas?
Diagnozowanie tzw. „złodziei czasu”,
Własny katalog "pożeraczy" czasu i sposoby "oswajania" ich.
4. PLANOWANIE PRACY SWOJEJ I PODWŁADNYCH:
Matryca ma i chcę / mam i nie chcę,
Zarządzanie czasem pracy podległego zespołu,
Delegowanie zadań (jak zaoszczędzić czas za pomocą 6 poziomów delegowania, według Shermana),
Adekwatny do sytuacji sposób postępowania i komunikowania się z podwładnymi,
Zarządzanie swoim czasem pracy w sytuacji współpracy z innymi,
Inni ludzie jako „złodzieje czasu” - przykłady sytuacji, w których inne osoby nie szanują naszego czasu - propozycje sposobów radzenia sobie z takimi sytuacjami asertywność jako umiejętność konieczna w kontaktach z innymi ludźmi,
Znaczenie planowania czasu w procesie pracy,
Rola planowania w zarządzaniu czasem.
5. ZARZĄDZANIE CZASEM W PRAKTYCE:
Techniki ustalania priorytetów,
Praktyczne zasady codziennego zarządzania czasem,
Skrzynka e-mail i organizacja dokumentacji jako centra zarządzania czasem i źródło kryzysów,
Prowadzenie spotkań a oszczędność czasu,
Wprowadzanie zmian w sposobie zarządzania czasem,
Narzędzia pomocne w zarządzaniu sobą w czasie,
Zasady delegowania zadań - ustalanie priorytetów pod kątem ważności i pilności - rejestr czasu - analiza zadań według zasady Eisenhowera - zasada Pareto - praca nad zadaniami przynoszącymi największe korzyści,
Planowanie dzienne / tygodniowe – Metoda ALPEN,
Różne krótkie i łatwe techniki zarządzania czasem (Technika Pomodoro, Technika Tylko-Tylko, Technika ABC, zasada 60:40),
Metoda 4D – zarządzanie skrzynką mailową,
Metoda OATS – kiedy nie widzisz jasnego połączenia pomiędzy listą zadań a celami/kiedy masz kilka krótkoterminowych projektów do realizacji,
Technika POOCO – technika na spływające zadania.
6. ZARZĄDZANIE CZASEM A STRES:
Źródła i przyczyny stresu wynikającego z braku czasu,
Metody z obszaru zarządzania czasem redukujące poziom stresu - utrzymywanie dyscypliny w zarządzaniu czasem - przyczyny zwlekania - technika pozytywnego nastawienia,
Techniki reagowania na sytuacje stresowe do natychmiastowego zastosowania,
Trening mięśni Jacobsona jako jedna z najskuteczniejszych metod zarządzania stresem.
7. SKUTECZNE ZARZĄDZANIE CZASEM POD PRESJĄ PRZEZ OSOBY O RÓŻNYCH TYPACH OSOBOWOŚCI:
Rozpoznawanie typów osobowościowych pracowników,
Świadomość przewagi ograniczeń własnego typu osobowości,
Zarządzanie czasem przez każdy z typów osobowości,
Typy osobowości, a wyzwania w zarządzaniu czasem,
Podejmowanie skutecznych decyzji i motywacja do pracy,
Motywowanie i dobór reakcji czterostrefowy model zachowań,
Samopostrzeganie i ocena innych w zależności od typu osobowości,
Plan zarządzania czasem a osobowość.
8. RACJONALNA TERAPIA ZACHOWAŃ W ZARZĄDZANIU SWOIM CZASEM:
Nawykowe odwlekanie realizacji ważnych zadań w czasie - prokrastynacja,
Jak poradzić sobie z prokrastynacją i być bardziej wydajnym,
Racjonalna Terapia Zachowań, czyli dlaczego nie warto bać się mierzyć z terminowymi zadaniami,
Wpływ postawy i przekonań na efektywność osobistą.