Norma ISO 26000 ma szanse stać się najpopularniejszą na świecie wykładnią CSR. Definiuje ona CSR jako „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (procedury, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko”.
Organizacja, która postępuje zgodnie z założeniami ISO 26000, powinna:
- przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju zdrowia i dobrobytu społeczeństwa,
- brać pod uwagę oczekiwania interesariuszy w swoich działaniach,
- postępować zgodnie z obowiązującym prawem i być spójną z międzynarodowymi normami zachowania.
Norma ISO 26000 wyróżnia następujące obszary społecznej odpowiedzialności organizacji:
- ład organizacyjny (organizational governance) – punkt normy 6.2,
- prawa człowieka (human rights) – p. 6.3,
- stosunki pracy (labour practices) – p. 6.4,
- ochrona środowiska naturalnego (the environment) – p. 6.5,
- uczciwe praktyki rynkowe (fair operation practices) – p. 6.6,
- relacje z konsumentami (consumer issues) – p. 6.7,
- zaangażowanie społeczne (community involvement and development) – p. 6.8.
Literatura:
iso.org (data dostępu 2011-09-19)
Bachorski-Rudnicki M., Kroik J., ISO 26000, Problemy Jakości, 2011/07, s. 2-5.