"Zapewnienie jakości to część zarządzania jakością ukierunkowana na zwiększenie zdolności do spełniania wymagań dotyczących jakości"
wg. PN-EN ISO 9000:2001
System zarządzania jakością swoim zakresem powinien obejmować wszystkie procesy zachodzące w organizacji. W tym celu należy:
ustanowić, wdrożyć i utrzymać politykę przedsiębiorstwa - jest to zadanie najwyższego kierownictwa. Polityka powinna zawierać cele przedsiębiorstwa, zobowiązanie do ciągłego doskonalenia i przestrzegania zasad SZJ. Aby zapewnić, że Polityka firmy jest aktualna, należy dokonywać jej okresowych przeglądów i aktualizacji,
stosować podejście procesowe i systemowe - zidentyfikować procesy i ich powiązania, nadzorować je i zarządzać nimi,
prowadzić ciągłe doskonalenie - prowadzić pomiary, analizować i nadzorować ich wyniki, reagować na sytuacje w których występują (lub mogą wystąpić) niezgodności,
określić wymagania i oczekiwania klienta - budowanie kanałów komunikacyjnych z klientem w celu identyfikacji jego potrzeb, określenie stopnia zadowolenia klienta,
efektywnie zarządzać zasobami - zasoby organizacji powinny zapewnić płynny przebieg wszystkich procesów.