Przeprowadzanie audytów wewnętrznych jest jednym z zasadniczych wymagań normy ISO 9001 oraz dobrym sposobem na skuteczne doskonalenie systemu zarządzania jakością. Dlatego też warto korzystać z usług doświadczonych i odpowiednio przeszkolonych audytorów. Umiejętności „miękkie" mają w tym obszarze szczególne znaczenie. Istotą audytu jest tak naprawdę zmotywowanie audytowanych do działania.
Kilka wskazówek w zakresie prowadzenia rozmów audytowych:
Przykład: W jaki sposób postępuje Pani przy składaniu zamówienia u dostawcy?
Przykład: Proszę potwierdzić, czy dobrze Pana zrozumiałem. W momencie składania reklamacji przez klienta postępuje Pan według procedury?
Przykład: Zapoznałam się z raportem z auditu wewnętrznego w zakresie procesu sprzedaży. Stwierdzono pewną niezgodność i zdecydowano o podjęciu działań korygujących. Od tego zdarzenia minęło już osiem miesięcy, czy cokolwiek się działo w tej sprawie?
Ponadto literatura wyróżnia dwa warianty postępowania audytora. W wariancie pierwszym audyt stanowi narzędzie do wykrycia słabych ogniw systemu zarządzania jakością i ich uczestników. Audytor przede wszystkim szuka niezgodności, które z obawy przed konsekwencjami bywają ukrywane przez organizację. Wariant drugi zdaje się korzystniejszy dla organizacji, ponieważ audytor jest częścią systemu i wraz z audytowanymi starają się doskonalić system zarządzania jakością.
Dodatkowo w literaturze możemy się spotkać z wyspecyfikowanymi trzema stanami osobowościowymi audytorów: rodzica, dorosłego oraz dziecka.
Audytor-rodzic może być typem opiekuńczym lub normatywnym. Ten pierwszy typ okazuje dużo zrozumienia, troski i serdeczności, natomiast ten drugi jest niezwykle surowy i krytyczny wobec audytowanego. Niezależnie od typu audytora, „rodzic" wykazuje postawy, będące najczęściej odzwierciedleniem zachowań własnych rodziców, wcześniej zaobserwowanych i zaakceptowanych.
Przykład: Takie zachowanie jest niedopuszczalne, poinformuję Pana przełożonego o tym incydencie.
Audytor-dorosły wysnuwa wnioski na podstawie faktów, dokonuje ocen obiektywnych, aktywnie słucha oraz dąży do konstruktywnej współpracy z audytowanym.
Przykład: Na podstawie danych z list obecności na szkoleniach można stwierdzić, że harmonogram szkoleń nie jest realizowany zgodnie z planem, dlaczego tak się dzieje?
Audytor-dziecko reaguje w sposób infantylny, przejawia postawy jak w okresie dzieciństwa, okazuje przeróżne uczucia, takie jak radość, szczęście, złość, entuzjazm, żal, smutek i strach.
Przykład: To cudownie, że funkcjonują już w Państwa firmie karty charakterystyk wszystkich stanowisk, tylko dlaczego nie są aktualizowane od kilku lat? Czyżby w taki prężnie działającej firmie nie było żadnych zmian w tym zakresie?
Podsumowując, sposób prowadzenia rozmów audytowych to bardzo ważny element utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania jakością. Umiejętne kształtowanie procesu komunikacji między audytorem i audytowanym może doprowadzić do efektu synergii, który w warunkach standardowego działania mógłby się nie pojawić.
Źródła:
Babij K., (pod red. Salerno-Kochan M.), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2009.
Szkiel A., Wierzowiecka J., Materiały szkoleniowe z kursu na pełnomocnika jakości (PCBC), Gdynia 2011.
Norma ISO 9001:2008.