Efektywne rozwiązywania problemów zgodnie z wymaganiami CQI‑20
Program szkolenia
Szkolenie w formie uzupełnionego teorią treningu, opartego o warsztaty wykonywane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, oparte na realnych przykładach problemów jakościowych występujących w procesie produkcyjnym uczestników szkolenia. Szkolenie ma na celu wypracowanie gotowych narzędzi efektywnego rozwiązywania problemów zgodnych z wymaganiami przemysłu motoryzacyjnego zapisanymi w normie IATF 16949 oraz podręczniku CQI-20.
1. Wprowadzenie do metodologii rozwiązywania problemów: narzędzia jakości w EPS wg normy IATF 16949:2016, cykl PDCA, różnice pomiędzy metodami EPS (G8D, QRQC, A3…), G8D – sekwencyjny plan działań.
2. Identyfikacja problemu oraz działania natychmiastowe:
• analiza problemu, problem w ujęciu procesowym, poziomy eskalacji problemu, wybór narzędzia do rozwiązywania problemu,
• reklamacje wewnętrzne oraz zewnętrzne a działania powstrzymujące symptomy,
• multidyscyplinarny zespół, ustalenie celu.
3. Definiowanie problemu:
• zasada San Gen Shugi,
• zbieranie danych: PFC, VSM, PFMEA, CP, SWI,
• charakterystyki produktowe i procesowe oraz ich podział, wada w ujęciu procesowym,
• analiza wady i jej efektów według zapisów PFMEA,
• definiowanie problemu: 5W2H w ujęciu x2 oraz is/is not,
• analiza czynników w podejściu 5M, diagram Ishikawy dla czynników – opis wytypowanych procesów.
4. Tymczasowe działania zaradcze – plan działań.
5. Identyfikacja przyczyn źródłowych:
• definicja pojęcia „przyczyna źródłowa”, przyczyny źródłowe w ujęciu procesowym,
• poszukiwanie przyczyn źródłowych w podejściu 5M, HERCA,
• klasyfikacja hipotez (analiza Pareto),
• rozwinięcie hipotezy (5why, elementy drill deep),
• weryfikacja przyczyny źródłowej.
6.Trwałe działania korygujące:
• poszukiwanie, określenie i weryfikacja działań korygujących (EP, MP),
• plan wdrożenia działań korygujących (budowanie harmonogramów i przydzielanie zasobów),
• walidacja działań korygujących.
7. Standaryzacja uzyskanych rozwiązań:
• utrwalenie rozwiązań,
• przeniesienie rozwiązań na inne obszary organizacji,
• uaktualnienie dokumentacji,
• szkolenia i zapisy (lesson learnt).
8. Informacja zwrotna – uznanie pracy zespołu.
Profil uczestników
• Szkolenie skierowane głównie do członków zespołów efektywnego rozwiązywania problemów, managerów, liderów zespołów pracowniczych, liderów oraz członków zespołów poprawy jakości, liderów oraz członków zespołów ciągłych zmian oraz wszystkich realnie zaangażowanych w poprawę procesów produkcyjnych i okołoprodukcyjnych, szkolenie może być przygotowane do pracy z pracownikami produkcyjnymi.
• W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby o różnym stopniu zaawansowania w efektywne rozwiązywanie problemów, nie mające żadnej wiedzy, jak też osoby posiadające już wiedzę teoretyczną lub praktyczną.
Informacje dodatkowe
Forma szkolenia:
Otwarte
Czas trwania:
16 godzin (2 dni)
W cenę wliczono:
• uczestnictwo w szkoleniu
• wyżywienie w trakcie szkolenia (obiad, kolacja, obiad)
• bufet kawowy
• materiały szkoleniowe
• certyfikat
Zdobyta wiedza:
• Przejdziesz pełną procedurę efektywnego rozwiązywania problemów dla problemu wybranego przez Twój zespół.
• Dowiesz się kiedy i jak należy reagować na błędy.
• Nauczysz się sprawnie identyfikować przyczynę źródłową.
• Przekonasz się, że korzystne jest eliminowanie przyczyny źródłowej a nie skutków jej występowania.
• Zauważysz jak zastosowanie metod efektywnego rozwiązywania problemów wpływa na polepszenie procesów a tym samym na wyniki firmy.
• Będziesz umiał zmotywować zespół do utrzymania i polepszania ustalonych standardów.
• Podniesiesz swoje kwalifikacje jako lidera zespołów reagowania na błędy.
• Zrozumiesz potrzebę standaryzacji jako podstawę ciągłej poprawy procesów.
Certyfikaty:
Certyfikat PRONOST
Trener