Aby rozpocząć wdrażanie Systemu Zarządzania Jakością należy przeprowadzić analizę strategii przedsiębiorstwa, będącej warunkiem koniecznym do określenia przyszłego kształtu systemu oraz zasad jego funkcjonowania. Normy ISO nie narzucają sposobu działania przedsiębiorstwa, ale pokazują co powinien zawierać System Zarządzania Jakością. Metoda w jaki zostanie to przełożone w firmie na jej strategię działania zależy tylko od przedsiębiorstwa. Wdrożenie SZJ można podzielić na dwie fazy:
Do gÅ‚ównych etapów fazy przygotowawczej należy zaliczyć:
Faza przygotowawcza to najważniejsza część podczas wdrażania Systemu Jakości zgodnego z wymaganiami ISO 9001, ponieważ determinuje ona termin wdrożenia systemu oraz jego skuteczność.
Fazie wdrożeniowej towarzyszą:
Należy pamiÄ™tać że czas wdrożenia Systemu ZarzÄ…dzania JakoÅ›ciÄ… zależy od wielkoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa i Å›rednio waha siÄ™ od ok. póÅ‚ roku do kilku lat. W maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstwach czas wdrożenia oscyluje w przedziale od 5 do 11 miesiÄ™cy. Podczas wdrażania SZJ wg ISO 9001:2008 firma zwraca uwagÄ™ na dwa gÅ‚ówne aspekty, a mianowicie na zysk przedsiÄ™biorstwa i zadowolenie klienta. Tak naprawdÄ™, to nie jednostka certyfikujÄ…ca wystawia nam certyfikat jakoÅ›ci, a norma wymagania, które musimy speÅ‚niać, ale klient. To on stawia nam najbardziej rygorystyczne wymagania i wystawia certyfikat jakoÅ›ci poprzez zwiÄ™kszenie zamówieÅ„ wyrobu /usÅ‚ugi lub zwiÄ™kszenie liczby reklamacji.